STUDI PERBANDINGAN KETERSEDIAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN DI SEKOLAH DI KAWASAN PERKOTAAN DAN PERDESAAN


Fadhillah Sabrina Sudiro(1*), Nasir Nasir(2), Lilianti Lilianti(3), Mujiati Mujiati(4)

(1) Universitas Muhammadiyah Kendari, Indonesia
(2) Universitas Muhammadiyah Kendari, Indonesia
(3) Universitas Muhammadiyah Kendari, Indonesia
(4) Universitas Muhammadiyah Kendari, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


A successful and high-quality learning environment requires adequate educational facilities. But the disparities between urban and rural areas frequently impact the standard of facilities in both places. The comparative descriptive study design is used to gather data from direct observations and interviews with the school's head and representatives from the other two relevant institutions. The information gathered covers details about the accessibility of facilities, the state of school buildings, and other learning support facilities. The study's findings indicated that facilities for sports and extracurricular activities are more readily available in urban than rural locations. The city has a state-of-the-art educational facility with practical classrooms, sufficient libraries, and labs. Urban areas also have more reliable and open internet connections. On the other hand, rural schools have physical limitations due to the size of the classrooms and the lack of adequate learning support resources. The availability of educational amenities between urban and rural schools differs significantly, in conclusion. For all kids, regardless of where they are in the world, the infrastructure and technological accessibility issues in rural schools need to be given more consideration. To achieve educational equity throughout the Indonesian area, governments and stakeholders must make improvements and use funds wisely.

Full Text:

PDF

References


Adhaini, N. (2021). Pemanfaatan Sarana dan Prasarana dalam Menunjang Proses Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Bukit Batu. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/49295

Andira, A. (2021). Problematika Penerapan Belajar dari Rumah Anak Usia Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Tanjung Tebat Kabupaten Lahat. IAIN Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/5486

Aprilia, R. N., Sugiyanto, S., & Prihadi, S. (2021). Kajian Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Dasar (SD/MI) dan Menengah Pertama (SMP/MTs) di Kecamatan Sambong Kabupaten Blora Tahun 2020. Geadidaktika: Jurnal Pendidikan Geografu UNS, 1(1). 87-103.

Aristo, T. J. V. (2019). Analisis Permasalahan Pemerataan Pendidikan di Kabupaten Sintang. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 25-34. https://doi.org/10.21831/amp.v7i1.10923

Asyafiq, S. (2019). Strategi Pertumbuhan dan Pembangunan Ekonomi di Era Global Berbasis Pendidikan Ekonomi Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 18-30. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.15428

Bakry, A. (2010). Kebijakan Pendidikan sebagai Kebijakan Publik. Jurnal Medtek, 2(1), 1-13.

Hasibuan, A., & Sulaiman, O. K. (2019). Smart City, Konsep Kota Cerdas Sebagai Alternatif Penyelesaian Masalah Perkotaan Kabupaten/Kota, di Kota-Kota Besar Provinsi Sumatera Utara. Buletin Utama Teknik, 14(2), 127-135. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/but/article/view/1097

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Pendampingan Aksesibilitas Pembangunan Pendidikan Menuju Wajib Belajar 12 Tahun. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Nasser, A. A., Arifudin, O., Barlian, U. C., & Sauri, S. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web dalam Meningkatkan Mutu Siswa di Era Pandemi. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 100-109. https://doi.org/10.35569/biormatika.v7i1.965

Nurillah, A. S., & Muid, D. (2014). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia, Penerapan Sistem Akuntansi Keuangan Daerah (SAKD), Pemanfaatan Teknologi Informasi, dan Sistem Pengendalian Intern terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah (Studi Empiris pada SKPD Kota Depok). Diponegoro Journal of Accounting, 3(2). 200-212. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/accounting/article/view/6099

Panggarti, U., Zumaeroh, Z., Purnomo, S. D., Retnowati, D., & Adhitya, B. (2022). Studi Komparatif Ketimpangan Antar Pulau di Indonesia. Forum Ekonomi, 24(2). 288-298. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/FORUMEKONOMI/article/view/10988

Pratiwi, A., Lintangsari, A. P., Rizky, U. F., & Rahajeng, U. W. (2018). Disabilitas dan Pendidikan Inklusif di Perguruan Tinggi. Universitas Brawijaya Press.

Rajagukguk, S. R. J., Tumanggor, S., Malau, J. G., & Turnip, H. (2023). Pentingnya Pemerhatian Sarana dan Prasarana bagi Pendidikan di Sekolah yang Terpencil. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(1). 1-11.

Supardi. (2018). Analisis Perbandingan Kualitas Pendidikan antara Sekolah Kota dan Sekolah Desa di Kota Banjar. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 4(2), 153-162.

Suranto, D. I., Annur, S., Ibrahim, & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59-66. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.26

Suryana, S. (2020). Permasalahan Mutu Pendidikan dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi, 14(1). 1-12. https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i1.971

Suryanto, H. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Dasar di Kota Gorontalo. Jurnal Manajemen, 7(1), 1-14.

Tahir, M. A. (2018). Analisis Pemenuhan Standar Sarana Prasarana Pendidikan Berbasis Standar Nasional Pendidikan pada Jenjang SMK di Sulawesi Tenggara. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Terapan Berbasis Kearifan Lokal. http://ojs.uho.ac.id/index.php/snt2bkl/article/view/5243.




DOI: https://doi.org/10.15575/isema.v9i1.28871

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

Jurnal Isema : Islamic Educational Management is Indexed By :

  

Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294.  

email: isema@uinsgd.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.