Metaanalyzing The Effect of Quantum Teaching Model on The Competence of Understanding Science Learning Concepts


Mardia Roza Tanjung(1*), Nici Jumatul Fitri(2), Riri Ayudia(3)

(1) universitas negeri padang, Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang, Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Understanding concepts in science learning is something that absolutely must be mastered by students. Various studies have been conducted by researchers to obtain the best model or approach to improve students' understanding of concepts. One of them is the Quantum teaching model. This research is a meta-analysis of 24 articles from national and international journals that have been accredited and have an ISSN. The results of the meta-analysis show that there is an influence of the Quantum Teaching model on the competence of Concept Understanding in science learning. Judging from the level of education, the Quantum Teaching model has the highest influence at the elementary level. Meanwhile, in terms of the materials and teaching media used, the highest influence was obtained on the phet media and followed by the use of LKS or LKPD.

Full Text:

PDF

References


Indrasati, H., Indrawati, I., & Supriadi, B. (2017). Pengaruh Model Quantum Teaching Disertai Lks Berbasis Kartun Fisika Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1), 30-34.

Nurlaela, N., Doyan, A., & Gunada, I. W. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI Mia SMA Negeri 2 Labuapi. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 199-204.

Baroroh, H. F., Prihandono, T., & Subiki, S. (2017). Model pembelajaran quantum teaching dengan media flash dalam pembelajaran fisika di sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 371-375.

Gumay, O. P. U., & Bertiana, V. (2018). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas X MA Almuhajirin Tugumulyo. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 1(2), 96-102.

Cahyaningrum, A. D., Yahya, A. D., & Asyhari, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur Terhadap Hasil Belajar. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 372-379.

Faj, N. A., Fakhri, J., & Yusandika, A. D. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Quantum Teaching dengan Metode Praktikum terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 135-141.

Lubis, N. F., Siagian, M., & Siregar, D. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Batang Onang. Jurnal Education and Development, 7(2), 10-10.

Damanik, D. P. (2017). Pengaruh Model Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 23(2), 112-117.

Aulia, F., Didik, L. A., & Mahsul, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tekanan Zat Di Mts Al-Hamidiyah Nw Sidemen. Konstan-Jurnal Fisika Dan Pendidikan Fisika, 5(1), 27-34.

Nasution, C. A., & Simamora, P. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Menggunakan Real Laboratory Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Pengukuran Di Kelas X SMA Negeri 3 Medan TA 2018/2019. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 9(2).

Ayu, W. R., Ariani, T., & Arini, W. (2019). The Effect of Quantum Teaching Learning Model on the Physics Learning Outcomes of Class X SMK Negeri 3 Lubuklinggau. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), 2(1), 36-48.

Lokaria, E., & Nopiyanti, N. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Dengan Menerapkan Model Quantum Learning Siswa SMPN O Mangunharjo. Jurnal Perspektif Pendidikan, 12(1), 106-116.

Ekawati Haryono, H., & Prihatiningtyas, S. (2019). Pengaruh Metode Quantum Learning Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA Pada Konsep Alat Optik. PHYDAGOGIC: Jurnal Fisika dan Pembelajarannya, 2(1).

Anggriani, S. & Wahyuni, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Media Phet Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Fluida Dinamis Di Kelas Xi Semester I Sma Swasta Dharmawangsa Medan Tp 2018/2019. Jurnal Ikatan Alumni Fisika UNIMED. 5(1), 1-4.

Dananjaya, I. G., Suastra, I. W., & Sudiatmika, A. A. I. A. R. (2015). Penerapan Model Quantum Learning Berbantuan Media Video Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 9(2), 32-43.

Prihandono, T., & Bachtiar, R. W. (2017). Pembelajaran Hukum Newton Dengan Model Quantum Teaching Disertai LKS Berbasis Discovery Di SMA. Fkip E-Proceeding, 2(1), 10-10.

Emawati, I. R., Burhendi, F. C. A., Harahap, N., & Sugianta, S. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Quantum Learning di Tinjau dari Metakognitif Fisika Siswa Di SMAN 48 Jakarta. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 24-32.

Khotimah, U. K., Ariani, T., & Gumay, O. P. U. (2018). Efektivitas model pembelajaran quantum teaching terhadap hasil belajar fisika siswa SMA negeri Jayaloka. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 1(2), 103-110.

Fayanto, S., Musria, M., Erniwati, E., Sukariasih, L., & Hunaidah, H. (2019). Implementation of quantum teaching model on improving physics learning outcomes in the cognitive domain at junior high school. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2), 131-138.

Donuata, P. B. (2019). Pengaruh quantum teaching metode PQ4R berdasarkan keragaman kecerdasan terhadap hasil belajar fisika. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 6(1), 23-27.

Wote, A. Y. V., Sasingan, M., & Kitong, O. E. (2020). Efektivitas penggunaan model quantum teaching dalam meningkatkan hasil belajar IPA. Journal of Education Technology, 4(2), 96-102.

Wibawa, P. N., & Asri, I. G. A. S. (2020). Pengaruh Model Quantum Teaching Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 334-342.

Putri, I. P. S., Dantes, N., & Suranata, K. (2020). Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe TANDUR Berbantuan Permainan Tradisional Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 186-196.

Astari, R. A., & Ernawati, T. (2018). Pengaruh Model Quantum Teaching Terhadap Prestasi Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd Negeri Glagah Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(1).

Syafrial, S. (2018). Meta-Analisis cooperative learning terhadap kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran ipa/fisika siswa. Journal of Teaching and Learning Physics, 3(1), 27-33.

Ramadhani, D. P., Amelia, R., & Asrizal, A. (2021). Meta Analisis Pengaruh Modul IPA Terpadu Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1).

Khasanah, U. A., Livana, P. H., & Indrayati, N. (2019). Hubungan Perkembangan Psikososial dengan Prestasi Belajar Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 2(3), 157-162.

Yuli, F., & Mufit, F. (2021). Disain dan Validitas Bahan Ajar Berbasis Konflik Kognitif Mengintegrasikan Virtual Laboratory pada Materi Optik untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1)




DOI: https://doi.org/10.15575/jotalp.v9i2.18850

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Journal of Teaching and Learning Physics indexed by: