DEVELOPMENT OF INTERACTIVE DISCOVERY LEARNING MODULE ASSISTED BY VIR-LAB TO IMPROVE UNDERSTANDING OF PHYSICS CONCEPTS

Anggraeni Dwi Susannti

Abstract


The aim of this research is to develop a discovery learning e-module assisted by vir-lab to increase understanding of physics concepts in the matter of vibrations, waves and light, and to test the feasibility of a discovery learning e-module assisted by vir-lab to increase understanding of physics concepts. The method used in this research is research and development using a 4D development model consisting of define, design, develop and disseminate stages. The data collection method in this research is by analyzing student response questionnaires regarding the use of e-modules in learning and giving tests before (pretests) and after (posttest) in using e-modules to determine students' understanding of physics concepts. Based on the validation results, the experts got valid results, based on the results of students' responses in using the e-module, they got an average percentage of 81%, including the "very good" criteria, and based on increasing understanding of physics concepts, they got an N-Gain value of 0. 7 is included in the medium category. Based on this, it can be seen that the development of discovery learning e-modules assisted by vir-lab can increase understanding of physics concepts and can be implemented in learning.

Keywords


E-modul Discovery Lerning, Vir-lab, Pemahaman Konsep

Full Text:

PDF PDF

References


Amalia, I., & Sujatmiko, B. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantuan Flipbook Berbasis Pjbl Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknik Animasi 2D Dan 3D Kelas Xi Multimedia (Studi Kasus: Smkn 2 Singosari). Jurnal IT-EDU, 7(1), 92–99.

Amanda, F. D., Purwaningssih, S., & Dani, R. (2022). Pengembangan Media Virtual Laboratory Menggunakan Adobe Flash CS5.5 pada Materi Difraksi Laser. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 10(1), 123–140.

Ariyansah, D., Hakim, L., & Sulistyowati, R. (2021). Pengembangan e-LKPD Praktikum Fisika Pada Materi Gerak Harmonik Sederhana Berbantuan Aplikasi Phyphox Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 173–181. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i2.9052

Asriah, N., Wajdi, B., Syahidi, K., & Hastiarna, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Media Power Point Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. LAMBDA : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA Dan Aplikasinya, 2(1), 6–14. https://doi.org/10.58218/lambda.v2i1.180

Az Zahro, S. F., Supahar, S., Wilujeng, I., Puspita Sari, M. I., & Handayani, N. A. (2022). Analysis of Level of Student Learning Independence Through Phet Simulation Assisted Padlet Media Implementation. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 8(1), 74. https://doi.org/10.30870/jppi.v8i1.13646

Cahyani, Mutiara D, T. A. G. (2023). Desain dan Uji Validitas e-Modul Perkuliahan Kimia Fisika Berbasis Problem Based Learning. ORBITAL: Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 64–74. jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/orbital ISSN

Dewi, N. G., Irianti, M., Riau, U., Bina Widya, K. K., Baru, S., Tampan, K., & Pekanbaru, K. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Vascak Physics Animation untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Alat Optik Kelas XI SMA Negeri 3 Bangko Pusako. Journal on Education, 05(02), 4774–4782.

Febrianti, I. R., Subiki, S., & Supriadi, B. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan E-Lkpd Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sma Pokok Bahasan Besaran Dan Satuan. Jurnal Pembelajaran Fisika, 12(2), 41. https://doi.org/10.19184/jpf.v12i2.36079

Fitria, N., ula Asshaumi, R., Dewi Amalia Putri, Y., Berliana Herman, N., Dina Handayani, ati, & Dwi Aristya Putra, P. (2023). Analisis Efektivitas E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Fisika Pada Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 167.

Hasan, S. N., Mahyudin, H., & Dahlan, N. H. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Majalah Fisika Berbasis Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Literasi Sains Pada Siswa SMP. Jurnal Wahana Pendidikan, 11(1), 45–56. media pembelajaran, majalah fisika, permainan tradisional; literasi sains Abstract

Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Definisi, Sintaksis, Keunggulan dan Kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 402. https://doi.org/10.22373/jm.v11i3.5821

Latifah, N., Setyadi Kurniawan, E., Kunci, K., Flipbook Maker, K., & Berpikir Kritis, K. (2020). Pengembangan e-Modul Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Development of Physics E-Modules to Improve Critical Thinking Ability of Students. Jips: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 01(01), 1–7. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jips

Lubis, R., Ginting, F. W., Muliani, Novita, N., Widya, & Absa, M. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Fisika Berbasis Powtoon Pada Materi Gelombang Bunyi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas XI. Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 6(2), 106–115. http://ojs.unimal.ac.id/index.php/relativitas/index

Nuryati, L. A. B. M. J. D. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan PhET Simulation Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII 5 di SMP Negeri 16 Makassar Lilis Aulia Basra ; Muhammad Jasri Djangi ; Saripah Nuryati. Juranl Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 1674–1686.

Pamungkas, Z. S. (2024). Meningkatkan Keterampilan Generik Sains dan Kemampuan Metakognisi Siswa Melalui Pembelajaran Fisika Berbasis STEM Terintegrasi Potensi Lokal. Jurnal Pendidikan Modern, 09(02), 92–103.

Rijaluddin, M., & Susanti, D. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Discovery Learning Materi Gerak Parabola Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), X, 117–124. https://doi.org/10.21009/03.SNF2022

Salsabila, A. H., Iriani, T., & Sri Handoyo, S. (2023). Penerapan Model 4D Dalam Pengembangan Video Pembelajaran Pada Keterampilan Mengelola Kelas. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 495–505. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.553

Sinensis, A. R., Firdaus, T., Sofiah, A., & Widayanti, W. (2022). Pengembangan E-Modul Praktikum Fisika Berbasis Inkuiri pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke untuk Siswa SMA/SMK. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 4(1), 17–29. https://doi.org/10.31540/sjpif.v4i1.1547

Solikhah, N. A., & Perdana, R. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Guided Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Materi Hukum Newton. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 4(1), 37. https://doi.org/10.26418/jippf.v4i1.60989

Suryanti, E., Asrizal, A., & Mufit, F. (2021). Meta Analisis Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Penguasaan Konsep Dan Pengetahuan Peserta Didik Fisika Sma. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 7(2), 305. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i2.5959

Turrahmah, M., Susilawati, & Makhrus, M. (2019). The Effect of Practicum Tools Work and Energy Assisted Discovery Learning Model for Sttudents Physic Concept Mastery. Jurnal Pijar MIPA, 13(3), 118–122. https://doi.org/10.29303/ jpm.v14i3.1329

Verdian, F., Jadid, M., & Rahmani, M. (2021). Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika (JPIF) STUDI PENGGUNAAN MEDIA SIMULASI PhET DALAM PEMBELAJARAN FISIKA. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 1(2), 39–44. https://phet.colorado.edu

Widyastuti, I., Winarno, N., Emiliannur, & Wahyuningsih, Y. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Discovery Learning Berbantuan Simulasi PhET pada Topik Usaha, Energi dan Pesawat Sederhana . Jurnal Tadris IPA Indonesia, 4(1), 65–85.

Winarti, W. T., Yuliani, H., Rohmadi, M., & Septiana, N. (2021). Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 47. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i1.2789

Wulansari Ramadhany, F., Hakim, A., & Sulaeman, N. (2022). Analisis Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke dengan Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Laboratorium Virtual PhET (The Physics education Technology). Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 3(2), 165–175. https://doi.org/10.30872/jlpf.v3i2.1477




DOI: https://doi.org/10.15575/jotalp.v10i1.37834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Journal of Teaching and Learning Physics indexed by:

slot https://bursaikan.kkp.go.id/obc/ https://www.assets.rpg.co.id/ https://www.linkandthink.org/ Slot Gacor https://www.theyashotel.com/ https://elearning.itbwigalumajang.ac.id/ https://bapeten.go.id/upload/ https://sentraki.itbwigalumajang.ac.id/ https://lppm.itbwigalumajang.ac.id/ https://bkombandung.kemkes.go.id/ slot gacor hari ini https://sinovik.kemkes.go.id/assets/run/ https://pdcproductions.com/ https://kkp.umt.ac.id/ https://csirt.sulbarprov.go.id/uploads/