STUDY OF THE ACHIEVEMENT OF PHYSICS LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS IN HIGH SCHOOLS IN THE SOUTH TANGERANG REGION THROUGH THE TRIAL OF LKS BASED ON THE SCIENTIFIC APPROACH

Erina Hertanti, Risma Mega Silvia, Jaenab Athial Al-Afifah

Abstract


The research is purposed to study the physics result of learning achievement in the senior high school students in South Tangerang, through LKS trial-testing based on a scientific approach. The research was held in four senior high schools in South Tangerang. They are SMA Negeri 6 South Tangerang, SMA Al-Hasra Bojongsari Baru, SMA Negeri 1 South Tangerang, and SMA Dua Mei. It was conducted from May to August 2014. The research method used was pre-experimental, using a one-group pretest-posttest design. The sampling was done by purposive sampling technique. The hypothesis test used a statistical test of one-way analysis of variance. The result analysis or hypothesis test can gain a significance value <0.05, which means H0 is denied, it can be concluded that the two N-Gain averages are different from the group data. This result has proven an influence of LKS based on a scientific approach to physics result learning on senior high school students in South Tangerang

Keywords


LKS; physics student learning; scientific approach

Full Text:

PDF PDF

References


Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 5497–5511.

Astari, T. (2023). Pengembangan LKS Matematika Realistik Di Sekolah Dasar. Jawa Barat: Edupedia Publisher.

Daulay, U. S., Rahmah, T. A., Ginting, T. N., & Surip, M. (2021). Efektivitas Metode E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021, 1–8.

Elvionika, R., Kurniati, A., & Rahmi, D. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Pecahan SMP/MTs. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 6(2), 205–214.

Fatmawati, Ode, R., & Sukahar, K. (2023). Pengaruh Penggunaan LKS terhadap Prestasi Belajar Siswa di SD INPRES NEMEWIKARYA. 7(1), 168–185.

Fitri, J. A., Sumardi, H., & Susanto, E. (2021). Analisis Buku Teks Matematika Kelas VII Semester I Kurikulum 2013 Terbitan Erlangga Berdasarkan Pendekatan Saintifik. Jurnal Didactical Mathematics, 3(2), 1–11.

Frans, B. U., & Wasis. (2022). Penerapan LKS Berbasis PhET untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Arus Listrik Bolak Balik. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(2), 31–40.

Hamidah, A., Amellia, M., Dewi, N. R., Oktaviani, R., Ningsih, W., Asizah, W., & Setiawan, B. (2023). Studi Literatur : Pembelajaran PKn SD Melalui LKS yang Berbasis Aktivitas dan Pengalaman Belajar yang Bermakna. 7, 29451–29457.

Hidayati, N. A. R. (2025). Pengembangan Flipbook pada Materi Keanekaragaman Hayati untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA. BioEdu Berkala Illmiah Pendidikan Biologi, 14(1), 32–44.

Hidayatni, N., & Fathani, A. H. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Model Pembelajaran PBL Disertai Pendekatan TaRL dan Komponen CASEL. Mathema Journal, 5(2), 312–324.

Kartika, M. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Model Pembelajaran Quantum Teaching pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas VIII. In UIN Sultan Syarif Kasim Riau. UIN Sultan Syarif Riau.

Lestari, A., Prameswari, D. A., Nikadinata, V., Zakiyah, R. R., Munawaroh, S.W, N. N., & Muhtarom, T. (2025). Analisis Program Keunggulan SDIT Alam Nurul Islam Melalui Pembelajaran Kontekstual Dalam Penumbuhan Karakter Tanggungjawab Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(2), 2427–2435.

Lisnawati. (2021). Pengembangan LKS Berbasis Lingkungan Materi Perubahan Fisika dan Kimia IPA Terpadu di Kelas VII SMPN 2 Pulau Malan Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(1), 46–54.

Nengsi, S., Zulyetti, D., & Nelvi, H. M. (2021). Pengembangan LKS Biologi Dengan Pendekatan Kontekstual Materi Sistem Ekskresi Siswa Kelas XI. Jurnal Edukasi STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh, 1(1), 12–28.

Nieveen, N. (1999). Design Approaches and Tools in Education and Training. In Design Approaches and Tools in Education and Training. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4255-7

Noor, J. (2017). Metodologi Penelitian : Skripsi, Tesis, Disertasi, & Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana.

Nugroho, H., Chasanah, A. N., & Pamungkas, M. D. (2022). Pengembangan LKS Berbasis Etnomatematika Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Karya Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Semarang, 9(1), 78–84.

Pratiwi, Y. A. (2018). Validitas dan Keefektifan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Bio-Entrepreneurship pada Materi Bioteknologi SMA Kelas XII. BioEdu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 194–200.

Qomariyah, D. N., & Subekti, H. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif: Studi Eksplorasi Siswa di SMPN 62 Surabaya. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 9(2), 242–246.

Ramadhani, D. P., Asrizal, & Festiyed. (2021). Analisis Effect Size Pengaruh Penerapan LKS Terhadap Hasil Belajar Siswa pada pembelajaran IPA dan Fisika. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1), 77–89.

Reskiani, S., Muis, A., & Resmianti. (2023). Penerapan Model Discovery Learning dengan Pendekatan Sainstifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 430–435.

Simanjuntak, S. D. (2020). Statistik Penelitian Pendidikan dengan Aplikasi Ms. Excel dan SPSS. Surabaya: Jakad Media Publishing.

Siregar, N. S., Julianto, A., & Ismunandar, A. (2022). Dampak Perubahan Kurikulum terhadap Buku Paket Bahasa Indonesia sebagai Kebijakan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–11.

Sukarelawa, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking: Analisis Perubahan Abilitas Peserta Didik dalam Desain One Group Pretest-Posttest. Yogyakarta: Suryacahya.

Wulandari, I. A., Mu’min, M. B., & Firdaus, M. G. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis (KBKr) Melalui Pembelajaran Biologi Berbasis Keterampilan Proses Sains. BIOEDUIN : Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 11(1), 63–69.

Wulaningrum, D. R. A., & Nurhakiki, R. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Penemuan Terbimbing untuk Siswa SMP pada materi luas permukaan dan volume bangun ruang sisi lengkung. 1(11), 900–904.




DOI: https://doi.org/10.15575/jotalp.v10i1.44322

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Journal of Teaching and Learning Physics indexed by:

slot https://bursaikan.kkp.go.id/obc/ https://www.assets.rpg.co.id/ https://www.linkandthink.org/ Slot Gacor https://www.theyashotel.com/ https://elearning.itbwigalumajang.ac.id/ https://bapeten.go.id/upload/ https://sentraki.itbwigalumajang.ac.id/ https://lppm.itbwigalumajang.ac.id/ https://bkombandung.kemkes.go.id/ slot gacor hari ini https://sinovik.kemkes.go.id/assets/run/ https://pdcproductions.com/ https://kkp.umt.ac.id/ https://csirt.sulbarprov.go.id/uploads/