Etika dan Moral dalam Pandangan Hadis Nabi Saw


Muhammad Jauhar Kholish(1*)

(1) Jurusan Ilmu Hadis, Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to discuss morality in hadith research. This research method uses qualitative research through literature study with content analysis. The results and discussion of this study include general views on morality, hadith about morality, and the meaning of morality according to hadith. The conclusion of this study is that every human being, especially a Muslim, must have good morals following the morals of the Prophet Muhammad S.A.W with the aim that we have noble character. This study recommends the importance of applying a moral approach for all Muslims.

Keywords


Hadith; Islam; Morals

Full Text:

PDF

References


A. Mahmud. (2017). Akhlak Terhadap Allah Dan Rasulullah. Sulesana, Jurnal Wawasan Keislaman, 11, 9.

Abdul, M. R., Rostitawati, T., Podungge, R., & Arif, M. (2020). Pembentukan Akhlak Dalam Memanusiakan Manusia : Perspektif Buya Hamka. PEKERTI: Jurnal Pendidikan Islam Dan Budi Pekerti, 1(1), 79–99.

Adabul Mufrad: Kumpulan Hadis-Hadis Akhlak - Imam Al-Bukhari - Google Buku. (n.d.). Retrieved March 17, 2021, from https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=rLBlDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=hadis+tentang+akhlak&ots=H1-lu23J-M&sig=urDu-MUQLk77C5W7ksxnlk-26Lk&redir_esc=y#v=onepage&q=hadis tentang akhlak&f=false

Asming Yalawae, A. (2015). Akhlak Warisan Rasulullah SAW Membawa Kemuliaan Umat. Jurnal Usuluddin, Volume 26(Issue 26).

Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak dalam Persfektif Islam. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 06(12), 45–61.

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 35. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362

Gunawan, I. (2013). KUALITATIF Imam Gunawan. Pendidikan, 143. http://fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/12/3_Metpen-Kualitatif.pdf

Habibah, S. (2015). Akhlak Dan Etika Dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 73–87.

Hakim, M. (2016). Sistem Pakar Mengidentifikasi Jenis Hadis Menggunakan Metode Forward Chaining. Semnastikom, 217–219.

Husin, N. (2015). Hadis-hadis Nabi SAW. Tentang Pembinaan Akhlak. An-Nur, 4(1), 14–40.

Imron, A. (2018). Pandangan Islam Tentang Akhlak Dan Perubahan Serta Konseptualisasinya Dalam Pendidikan Islam. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 18(2), 117–134. https://doi.org/10.32699/mq.v18i2.943

Juwita, D. R. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Di Era Millennial. Ilmu Tarbiyah, 7(2), 282–314.

Marzuki, M. (2009). Pembinaan Akhlak Mulia Dalam Berhubungan Antar Sesama Manusia Dalam Perspektif Islam. Humanika, 9(1), 25–38. https://doi.org/10.21831/hum.v9i1.3781

Maulida, A. (2013). Konsep dan Desain Pendidikan Akhlak dalam Islamisasi Pribadi dan Masyarakat. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 02(Juli), 397–407.

Mohammad Fajar Septian1, Wahyudin Darmalaksana2,Mulyana3, M. F. (2021). Gunung Djati Conference Series, Volume 1 (2021) Conference on Islamic and Socio-Cultural Studies (CISS 2020). 1, 155–160.

Mustopa, M. (2014). Akhlak Mulia dalam Pandangan Masyarakat. Nadwa, 8(2), 261. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.2.581

Mz, S. R. (2018). Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 67. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.212

Tambak, S. (2016). Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 13(2), 110–127. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(2).1517




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v1i1.14259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Jauhar Kholish

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref