Konsep Kecerdasan Intuisi Menurut Miftahul Luthfi Muhammad


Andrea Qonitatillah(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research has several objectives arranged on the basis of answering the problems that are the subject of discussion. Among them: 1) Concept of Intuitive Intelligence Perspective of Miftahul Lutfi Muhammad; 2) The Role of Sufism as a Means of Sharpening Intuitive Intelligence. This type of research is a subjective exploration by applying a literature study. He initiated the Triangle of Force theory as a form of implementing Sufism on its correlation to the concept of Intuition intelligence. The contents of the theory of "The Triangle of Force" version of Miftahul Luthfi Muhammad are 1) Indonesian Muslim people who behave mentally and behave to put God first (human mauhid); 2) Indonesian Muslim people who behave mentally and behave honestly (khuluqush-shidqi); 3) Indonesian Muslim people who behave mentally and behave sincerely (khuluqul-ikhlash).


Keywords


Intuition Intelligence; Miftahul Luthfi Muhammad; Sufism

Full Text:

PDF

References


Ahmat Miftakhul Huda, S. (2020). Otak dan Akal dalam Kajian Alquran dan Neurosains. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 67–79. https://doi.org/10.35316/jpii.v5i1.242

Aizid, R. (2019). Cerdas Seketika Berkah Ilmu Laduni. Semesta Hikmah Publishing.

Al Karam, C. Y. (2018). Islamically Integrated Psychotherapy.

Amin, H. (2012). Menyusuri Hakikat Kebenaran: Kajian Epistemologi atas Konsep Intuisi dalam Tasawuf al-Ghazali. Jurnal At-Ta’dib, 7(2), 189–203.

Bakry, M. M., & Gorontalo, I. S. A. (2015). Pemaduan Teori Rasional, Empiris dan Intuisi Perspektif Muhammad Iqbal. Jurnal Farabi, 12(1), 164–175.

Darmalaksana, W. (2020). Menulis Artikel Cepat Terlepas dari Apakah Anda Mencoba Menghindari Menulis (pp. 3–13). Digilib UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Habibullah, Gamarina Isti Ratnasari, Puspitarani, S. (2020). Karakteristik Psikologis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Intuitif dan Reflektif. Jurnal Karya Abdi, 1(1), 1–11.

Hakim, L. (2016). Konsep Intuisi Menurut Paryana Suryadipura dalam Perspektif Filsafat Agama. In Universitas Gajah Mada. Universitas Gadjah Mada.

Hamzah, Z. (2015). Meditasi sebagai Sarana Mempertajam Intuisi di Lembaga Seni Pernafasan Radiasi Tenaga Dalam Unit Psikosufistik UIN Walisongo Semarang. In Repository UIN Walisongo Semarang. UIN Walisongo Semarang.

Haque, A. (2004). Religion and Mental Health: The Case of American Muslims. Diary of Religion and Wellbeing, 43(1), 45–58.

Hardani, D. (2020). Strategi Eksplorasi Subjektif dan Kuantitatif. CV Pustaka Ilmu.

Husein, A. Al, Ertanti, D., Wahyudin, M., Sukmawati, M., Setyawan, R. J., & Krisnawati, R. (2018). Otak Rasional dan Otak Intuitif dalam Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(2), 194–206.

Marshall, D. Z. dan I. (2001). SQ: Outfitting Otherworldly Insight. Mizan.

Mufid, A. (2018). Mengasah Intuisi (Sebuah Perenungan Tasawuf). Mueeza.

Muhammad, M. L. (2001). Cahaya Kalbu. Ma’had TeeBee.

Muhammad, M. L. (2003). Indahnya Perbedaan. Ma’had TeeBee.

Muhammad, M. L. (2005a). EIn-Q Emotional & Intuitional Quotient. Ma’had TeeBee.

Muhammad, M. L. (2005b). Human Elyon. Duta Ikhwan Salama (DIS) Ma’had TeeBee.

Muhammad, M. L. (2005c). Membaca Perubahan Jaman. Duta Ikhwan Salama (DIS) Ma’had TeeBee.

Qowim, A. N. (2018). Tafsir Tarbawi: Tinjauan Al-Quran Tentang Term Kecerdasan IQ (Ilmu Al-Qur’an). Jurnal Pendidikan Islam, Institut PTIQ, Jakarta, Indonesia, 1(1), 114–136.

Rahmatullah, A. (2017). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Aqidah dan Akhlak Menurut Miftahul Luthfi Muhammad dalam Buku Filsafat Manusia. In Repository UIN Sunan Ampel Surabaya. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Rai, I. W. (2009). Rupa. Jurnal Ilmiah Seni Rupa, 8(1), 1–13.

Rassool, G. H. (2016). Islamic Counselling. Routledge.

RI, K. (2015). Al-Quran dan Terjemah. Dharma art.

Sanderan, R. (2020). Intuisi: Pendalaman Gagasan Hans-George Gadamer tentang Intuisi sebagai Supralogika. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 2(2), 114–125.

Sriningsih. (2007). Apakah Intuisi dapat Menghindarkan Diri dari Perilaku Beresiko? Jurnal Hasil Riset. https://www.e-jurnal.com/2014/12/apakah-intuisi-dapat-menghindarkan-diri.html

Sugiyono. (2015). Teknik Eksplorasi Instruktif (Pendekatan Kuantitatif, Subjektif, dan Penelitian dan Pengembangan). Alfabeta.

Tasmara, T. (2001). Kecerdasan Ruhaniah (Kecerdasan Transendental). Gema Insani Pers.

Warti, R. (2013). Wawasan Alami dan Pengetahuan Cerdas. Pelatihan Aritmatika, 4.

Yuningsih, Y. (2019). Pendidikan Kecakapan Abad ke-21 untuk Mewujudkan Indonesia Emas Tahun 2045. Pedagogik Pendidikan Dasar, 6(1), 135–152.

Yusuf, A. M. (2017). Teknik Eksplorasi: Eksplorasi Kuantitatif, Subjektif dan Gabungan. Kencana.

Zabidi, A. A. al A. (2005). al Tajrid al Sharih li Ahadist al-Jami’ al-Shahih. Dar al Hadist.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i3.18389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Andrea Qonitatillah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref