Tren Akun Instagram Lambe Turah sebagai Pemicu Kontroversi Ditinjau dari Perspektif Hadis


Hedhri Nadhiran(1*), Amanda Tria Riswana(2)

(1) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(2) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The latest news is not only obtained from television shows, but also through gossip accounts on social media. One of them is an account called @lambeturah. The purpose of this study is to discuss the Lambe Turah Instagram account as a trigger for controversy from the perspective of the hadith of the Prophet Saw. About liars who convey information that is not necessarily true and exaggerate the information. This type of research uses qualitative methods, namely the method of analyzing data not in the form of numbers using a library research approach. This study concludes that in this Instagram account tren there is an element of lies, this can be seen from the delivery of news which is only based on assumptions. It can also be seen from the description of the hadith about the delivery of authentic quality news that the Prophet Saw. taught us to say good things and be silent. This study recommends to the public as a guide before receiving news, to be more careful in using social media.


Keywords


Hadith; Liar; Media Social.

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif.

Abraham, F. Z. (2014). Pemanfaatan Twitter sebagai Media Komunikasi Massa. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 18(1), 67–80. https://doi.org/https://doi.org/10.46426/jp2kp.v18i1.11

Alfajri, M. F., Adhiazni, V., & Aini, Q. (2019). Pemanfaatan Social Media Analytics pada Instagram dalam Peningkatan Efektivitas Pemasaran. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 34–42.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. , 9(1), . Publiciana: Universitas Tulungagung, 9(1), 140–157.

Dewi, I. R. S., Chandra, T. D., & Susanto, H. (2019). Proses Berpikir Mahasiswa Field Dependent Berdasarkan Kerangka Berpikir Mason. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(7), 960–970.

Fahrurozi, M. (2019). Pengaruh Postingan Akun Instagram Lambe Turah Terhadap Tingkat Kepercayaan Mahasiswa Pekalongan di Daerah Istimewa Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Hanif, A. Z., Budi, B. D. S., Permana, M. K., ‘Alim, R. A., Murthy, C. W., Pahlevi, M. R. F., & Almeyda, S. A. (2020). Isu SARA sebagai Sumber Konflik pada Media Sosial. ResearchGate, 1(3).

Iskandar, M. (2021). Buzzer Dalam Perspektif Hadis: Kajian Hadis Tematik. Dirayah: Jurnal Ilmu Hadis, 2(1), 48–62.

Juditha, C. (2018). Social Media Hegemony: Gosip Instagram Account@ Lambe_turah-Hegemoni Media Sosial: Akun Gosip Instagram@ Lambe_turah 260982. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 22(1), 16–30.

Mashfufah, A. (2019). Jasa Endorse melalui akun Lambe Turah dalam media sosial (Instagram) perspektif fatwa DSN MUI Nomor 24 Tahun 2017 dan Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36–44.

Rafsanjani, B. (2018). Sikap Tabayyun dalam Al-Qur’an Menurut Mufassir dan Kontekstualisasi pada Problematika Pemberitaan Media Sosial. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Sanggabuwana, D., & Andrini, S. (2017). Dampak Media Sosial terhadap Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Sentra Industri Keramik Plered, Kabupaten Purwakarta. Stikom Interstudi, 2(2), 172–201.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i3.19914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Amanda Tria Riswana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref