Implementasi Manajemen dalam Membentuk Akhlak Remaja Masjid di Kabupaten Labuhanbatu


Sari Endang Wahyuni Rambe(1*), Agus Salim Lubis(2), Esli Zuraidah Siregar(3)

(1) UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Pangsidimpuan, Indonesia
(2) UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Pangsidimpuan, Indonesia
(3) UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Pangsidimpuan,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The background of this research is the moral condition of mosque youth in Labuhanbatu, which tends to be poor, characterized by behaviors such as gathering until late at night, addiction to online games, disobedience to parental commands, and following Western culture. This study employs a descriptive qualitative method. The informants consist of 30 individuals, including 27 primary data sources and 3 secondary data sources. The results of the research on the management of moral development in the Ikatan Remaja Masjid indicate that the moral condition of mosque youth in Dusun Parlaisan includes the influence of Western culture, late-night gatherings, addiction to online gaming, and disobedience to parents. To address these moral issues, activities such as study sessions and social events have been implemented, utilizing management functions such as planning, organizing, executing, and monitoring to support the moral development of mosque youth. The hope is that these activities can cultivate Islamic youth and serve as examples for other young people.

Full Text:

PDF

References


Abdul Majid dan Dian Andiyani. 2017. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Abuddin Nata. 2011. Akhlak Tasawuf. Jakarta: Rajawali Press.

Abudin Nata. 2011. Akhlaq Tasawuf. Jakarta: Rajawali Pers.

Adzkiyaunuha, Moh. 2022. “Konsep Manajemen Pendidikan Islam:(Sebuah Analisis Aspek Ontologi. Epistemologi, Dan Aksiologi Konsep Manajemen Pendidikan Islam).” Idaarotul Ulum (Jurnal Prodi MPI) 4 (1 Juni): 58–79.

Ahmad Yani. 2009. Panduan Memakmurkan Masjiid. Jakarta: Al-Qalam.

AYU, NURJANAH. 2024. “FUNGSI MANAJEMEN DALAM MEMBINA KARAKTER RELEGIUS REMAJA MASJID JAMI AL-YAQIN ENGGAL KOTA BANDAR LAMPUNG.” UIN Raden Intan Lampung.

Burhan Bungin. 2008. Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Ernie Tisnawati Sule, Kurniawan Saefullah. 2005. Pengantar Manajemen. Bandung: Prenada Media Group.

Febrianto, Arip, and Norma Dewi Shalikhah. 2021. “Membentuk Akhlak Di Era Revolusi Industri 4.0 Dengan Peran Pendidikan Agama Islam.” Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An 8 (1): 105-â.

Hasan, Nur. 2019. “Elemen-Elemen Psikologi Islami Dalam Pembentukan Akhlak.” Spiritualita 3 (1): 105–24.

Hikma Niar, Dkk. 2022. Dasar-Dasar Manajemen (Suatu Pengantar). Bandung: Media Sains Indonesia.

Kahfi, Shofiyullahul, and Ria Kasanova. 2020. “Manajemen Pondok Pesantren Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pondok Pesantren Mambaul Ulum Kedungadem Bojonegoro).” Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter 3 (1): 26–30.

Khasanah, Wakhidatul, and Ainun Diana Lating2 Samad Umarella. 2019. “PERANAN REMAJA MASJID AR-RAHMAN DALAM KABUPATEN BURU.” KUTTAB 1 (1): 57–73.

Lexy, J. Moleong. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maujud, Fathul. 2018. “Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan).” Jurnal Penelitian Keislaman 14 (1): 31–51.

Mubarok, Ramdanil. 2019. “Pelaksanaan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam.” Al-Rabwah 13 (01): 27–44.

Nabed Numairah. 2015. “Peran Keluarga Dan Organisasi Remaja Masjid Dalam Dakwah Terhadap Remaja.” Jurnal Al- Hiwar 3 (6): 9.

Nirwana, Andri, Syamsul Hidayat, Hayati Hayati, Furqan Furqan, Fahmi Arfan, and Susi Fitria. 2020. “Sosialisasi Dan Konsolidasi Program Remaja Masjid/Remas Terhadap Transformasi Akhlak Remaja.” MONSU’ANI TANO Jurnal Pengabdian Masyarakat 3 (1).

Nur, Ainiyah. 2013. “Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam, Dalam Jurnal Al-Ulum Volume 13 Nomor 1.” Juni.

Rinjani, Cintia. 2021. “Metode Reward Dan Punishment Dalam Pendidikan Islam Perspektif Hadis Bukhari Dan Muslim.” Ruhama: Islamic Education Journal 4 (2): 185–204.

Saefuddin. 2017. “Pengorganisasian Dalam Manajemen.” Jurnal Al-Hakim 5 (2): 57.

Sahilun A. Nasir. 2020. Problematika Agama Terhadap Pemecahan Problema Remaja. jakarta: Kalam Mulia.

Saputro, Khamim Zarkasih. 2018. “Memahami Ciri Dan Tugas Perkembangan Masa Remaja.” Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama 17 (1): 25–32.

Sholichah, Aas Siti, Wildan Alwi, and Ahmad Fajri. 2020. “Implementasi Metode Keteladanan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Akhlak Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus Di SMP Islam An-Nasiriin Jakarta Barat.” IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 3 (02): 163–82.

Siswanto. 2017. Pengantar Manajemen. Jakarta: bumi aksara.

Sofwan, Ridin. 2013. “Penguatan Manajemen Pemberdayaan Fungsi Masjid Al-Fattah Di Kelurahan Krapyak Semarang.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 13 (2): 315–34.

Umam, Chotibul. 2021. Pendidikan Akhlak, Upaya Pembinaan Akhlak Melalui Program Penguatan Kegiatan Keagamaan. guepedia.

Warasto, Hestu Nugroho. 2018. “Pembentukan Akhlak Siswa.” Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi 2 (1): 65–86.

Yaya Ruslan, Liya Megawati. 2018. Pengantar Manajemen Teori Fungsi Dan Kasus. 2nd ed. Yogyakarta: Absolute Media.

Zakiyah Daradjat. 2015. Ilmu Jiwa Agama. jakarta: Bulan Bintang.

Zulmaron, Zulmaron, Muhammad Noupal, and Sri Aliyah. 2017. “Peran Sosial Keagamaan Remaja Masjid Di Kelurahan Pipa Reja Kecamatan Kemuning Palembang.” Jurnal Studi Agama 1 (1): 41–54.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v9i2.39442

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.